,,Wie ophoudt met beter worden, stopt met goed zijn."
- Philipp Rosenthal
De TOP 100 innovatiewedstrijd
Als enige innovatiewedstrijd in Duitsland bekroont TOP 100 middelgrote bedrijven voor hun innovatiemanagement en innovatiesucces. De besluitvorming over welke van de deelnemende bedrijven in de top 100 staan is gebaseerd op wetenschappelijk gefundeerd onderzoek met meer dan 100 criteria in vijf categorieën. Daarbij worden geen individuele producten bekroond, maar alle stadia van het innovatieproces zorgvuldig bekeken en gecheckt.
Nadat Praxisdienst door de gemeente waar ons bedrijf is gevestigd was voorgedragen voor de innovatiewedstrijd hebben wij besloten deel te nemen. Wij zijn er trots op dat we tot de TOP 100 in onze klasse behoren. Wij willen echter niet op onze lauweren rusten, maar zien het eerder als een stimulans om ons in de toekomst te blijven ontwikkelen en met ambitie te werken aan innovaties voor onze klanten. Het bevestigt niettemin dat wij op de goede weg zijn en toont ons tegelijkertijd het grote potentieel van het bedrijf.
Het innovatiepotentieel van bedrijven wordt gemeten via vijf categorieën:
- Innovatiesucces
- Innovatieklimaat
- • Innovatieve processen en organisatie
- Externe oriëntatie / open innovatie
- Innovatiebevorderend topmanagement
Niet alleen het marktsucces van nieuwe producten of diensten en kostenbesparingen door procesinnovaties worden bepaald, maar ook het innovatiepotentieel dat het bedrijf heeft. Om gelijke kansen voor alle bedrijven te waarborgen worden de deelnemers verdeeld in drie grootteklassen. De benchmarking is zó ingericht dat ook branchespecifieke kenmerken worden meegewogen. Dit maakt het mogelijk om bedrijven uit diverse sectoren met elkaar te vergelijken. Zo hebben dienstverleners dezelfde kans op een onderscheiding als productiebedrijven.
Bij TOP 100 starten de deelnemers in drie grootteklassen: t/m 50 medewerkers, van 51 t/m 200 medewerkers en bedrijven met meer dan 200 medewerkers. Per grootteklasse worden maximaal 100 bedrijven bekroond. In de regel zijn weliswaar ruim 3.000 bedrijven geïnteresseerd in deelname, maar de eisen voor het selectieproces zijn voor de overgrote meerderheid te hoog. Alleen al de inschrijving voor TOP 100 is een behoorlijke hindernis. Meer dan 500 bedrijven overwinnen deze en dienen uiteindelijk hun inschrijving in. Alleen wie denkt kans te maken om de finish te halen gaat van start. Toch wint gemiddeld 30 tot 40 procent van de bedrijven de prijs niet, wat wel iets zegt over de strenge selectie.
De verzamelde gegevens worden geëvalueerd door prof. dr. Nikolaus Franke en zijn team. Het hier bepaalde innovatiepotentieel van een bedrijf bepaalt wie tot de nieuwe TOP 100 behoort. Prof. dr. Franke is wetenschappelijk directeur van TOP 100 en hoofd van het Institute for Entrepreneurship and Innovation aan de University of Economics and Business in Wenen. Hij wordt beschouwd als een van 's werelds toonaangevende innovatieonderzoekers.
Waarom ook Praxisdienst tot de TOP 100 behoort
SSB-service: meer tijd voor de belangrijke zaken in de praktijk van alledag
Met onze uitgebreide spreekurenservice voor onze Duitse klanten ontlasten wij dagelijks tal van artsenpraktijken en ziekenhuizen, want het bestellen van verbruiksartikelen voor spreekuren is om verschillende redenen een van de impopulairste dagelijkse taken. Vaak is er veel onderzoek nodig om erachter te komen of een bepaald artikel onder de spreekuurbenodigdheden valt of niet. Deze worden in Duitsland bij twijfel liever uit de eigen praktijkkas betaald.
Juist op dit punt wordt het gespecialiseerde personeel onnodig beroofd van kostbare tijd die elders ontbreekt, bijvoorbeeld bij de patiëntenzorg. Daarom bieden wij onze Duitse klanten een uitgebreide en geheel gratis service op het gebied van spreekuurbenodigdheden. Praxisdienst-klanten hoeven ons alleen maar hun wensen te sturen. Wij controleren ze, verstrekken het bijbehorende SSB-recept en rekenen af met de verantwoordelijke zorgverzekeraar. Door nieuwe webshopfuncties is het ook mogelijk om in één oogopslag te zien welke producten onder de categorie SSB vallen. Zo maken wij het onze klanten makkelijker aankoop beslissing.
easyOrder-app: praktijkbenodigdheden nog sneller en eenvoudiger bestellen
Om onze klanten hun praktijkbenodigdheden nog sneller en gemakkelijker te laten nabestellen bieden wij nu een nieuwe versie van onze PD-bestelapp aan. Met deze gratis app verlopen periodieke bestellingen dubbel* zo snel als via onze webshop. (*gemiddelde waarde volgens Google Analytics)
Product- en hoeveelheidsuggesties afgestemd op de relevante vakgroepen
Een digitaal besteloverzicht met alle reeds bij ons bestelde artikelen
Gemakkelijk artikelen toevoegen en verwijderen met slechts één veegbeweging
Intuïtief zoeken naar producten op omschrijving, EAN-code of artikelnummer
Het voorraadalarm controleert uw bestelgedrag en herinnert u er tijdig aan om bij te bestellen
Binnenkort komt deze app ook in het Nederlands beschikbaar!
Een volledig geautomatiseerd opslagsysteem: meer veiligheid en efficiëntie
Praxisdienst heeft de afgelopen jaren continu gewerkt aan het tegemoetkomen aan de constant groeiende vraag. Naast het uitbreiden van onze opslagcapaciteit lag een van de belangrijkste aandachtspunten bij het verhogen van de efficiëntie van ons magazijnbeheer.
Dit jaar zullen er ongeveer 35.000 artikelen in ons hoofdmagazijn van 7.000 m2 in Longuich staan, verspreid over 40.000 opslaglocaties. 25.000 van deze opslaglocaties zijn volledig geautomatiseerd en worden nu bediend door in totaal 21 robots. Het meermaals bekroonde AutoStore-systeem biedt ons een onovertroffen operationele betrouwbaarheid en een aanzienlijk voordeel in vergelijking met de gebruikelijke, handmatige magazijnactiviteiten. Het elektriciteitsverbruik voor de werking van AutoStore wordt volledig gedekt door de zonnepanelen op het dak van de logistieke hal.
Door elk afzonderlijk artikel met een barcodescanner vast te leggen garanderen wij onze klanten een hoge mate van veiligheid en kunnen wij alle processen in ons magazijn volledig en betrouwbaar tot in het kleinste detail traceren. Daarnaast kan de geregistreerde informatie worden overgezet naar ons systeem, zodat alle relevante informatie zoals batchnummers, houdbaarheidsdata en nog veel meer voor iedereen in gelijke mate toegankelijk is.