Achter de schermen bij Praxisdienst
In de afgelopen 10 jaar is Praxisdienst uitgegroeid tot één van de grootste online retailers voor medische producten in Europa. Door de verzevenvoudiging van het verzendvolume was uitbreiding en modernisering van de opslagruimten noodzakelijk. In de jaren van 2013 tot 2019 werden in meerdere bouwfases de oude gebouwen gesloopt en in totaal 3 nieuwe opslaggebouwen in gebruik genomen.
In het inmiddels in totaal 7.000 m² grote hoofddepot in Longuich liggen ongeveer 35.000 artikelen verspreid over 40.000 opslagplaatsen, waarvan 35.000 volledig geautomatiseerd. Het hoofddepot wordt aangevuld met aanvullende opslagplaatsen in de vorm van externe opslaghallen in de nabije omgeving. Deze opslaghallen bieden het voordeel dat vaak bestelde artikelen in grotere hoeveelheden kunnen worden opgeslagen en indien nodig snel kunnen worden opgehaald.
Duurzaamheid is belangrijk voor ons;
In 2019 werd het zonne-energiesysteem op het dak van het nieuwe logistieke gebouw in gebruik genomen. Onder optimale omstandigheden produceert dit systeem voldoende elektriciteit om de gehele logistieke infrastructuur van stroom te voorzien. Een uitbreiding van het systeem is technisch al voorbereid en kan op elk moment worden uitgevoerd als dat nodig is.
Aanvullend op zonne-energie maken we gebruik van lucht-warmtepompen, energiebesparende led-verlichting en CO2-neutrale verzending via onze verzendpartner DPD, om onze ecologische voetafdruk zo laag mogelijk te houden.
Ondanks de enorme uitbreiding van onze opslagruimten ligt het energieverbruik van onze logistiek vandaag de dag lager dan 10 jaar geleden!
Start van het volledig geautomatiseerde opslagsysteem AutoStore
Meer capaciteit en efficiëntie
Om de capaciteit van ons logistieke centrum aan te passen aan de snelgroeiende vraag, hebben we in de zomer van 2020 onze AutoStore in bedrijf genomen. Het volledig geautomatiseerde systeem, gebaseerd op 21 rijdende robots, benut de hoogte van ons logistieke gebouw optimaal en creëert sinds 2022 maar liefst 35.000 extra opslagplaatsen.
Het meermaals bekroonde AutoStore-systeem biedt een ongeëvenaarde werkingsbetrouwbaarheid en geeft ons een aanzienlijk voordeel op het gebied van efficiëntie in vergelijking met de gebruikelijke handmatige opslagactiviteiten. Het stroomverbruik voor de werking van AutoStore wordt volledig gedekt door het zonne-energiesysteem op het dak van het logistieke gebouw.
Optimale leveringsbetrouwbaarheid en traceerbaarheid
De AutoStore ondersteunt onze logistieke medewerkers die het systeem in tweeploegendienst bedienen. Het handmatig verzamelen van goederen vervalt, in plaats daarvan brengen de slimme robots de opslagdozen rechtstreeks naar de werkplek van de bediener.
Dankzij de volledige automatisering zijn fouten en ''missers'' praktisch uitgesloten. Bovendien stelt het gebruik van AutoStore ons in staat om de wettelijke voorschriften voor batchbeheer en het logistieke principe ''First On, First Out'' consequent toe te passen. De eerste ervaringen in de praktijk hebben ons volledig overtuigd: een uitbreiding van het volledig geautomatiseerde logistieke systseem is al in planning.
Geringe kans op fouten en maximale snelheid
Sinds begin 2023 worden in onze logistiek barcodescanners gebruikt. Hiermee worden alle artikelen die ons magazijn binnenkomen, gescand. De verzamelde gegevens, zoals houdbaarheidsdata, batch- en LOT-nummers, worden niet alleen afgedrukt op de pakketdocumenten, maar ook gelijktijdige digitaal overgezet naar de respectievelijke klantaccounts. Bij mogelijke terugroepacties door fabrikanten kunnen we daardoor alle ontvangers van betrokken artikelen geautomatiseerd op de hoogte stellen. Als een zending uit meerdere pakketten bestaat, ontvangen onze klanten voor elk afzonderlijk pakket een handig overzicht van de inhoud, wat het opbergen van de goederen in praktijken en ziekenhuizen vereenvoudigt.
Bovendien worden de gescande artikelen extra gecontroleerd op basis van afmetingen en gewicht. Artikelen met specifieke eisen voor opslag en verzending, zoals koelproducten, worden herkend en geautomatiseerd behandeld. Hierdoor worden slordigheidsfouten door medewerkers vrijwel uitgesloten.
Dag en nacht in bedrijf
Vanwege de corona-pandemie en het aanzienlijk verhoogde bestelvolume werken de medewerkers in ons verzendcentrum sinds maart 2020 in dag- en nachtdiensten. Hierdoor zijn we in staat om dagelijks duizenden pakketten te verzenden. Door het scheiden van de shifts wordt bovendien bereikt dat ons magazijn niet stilstaat, zelfs als een medewerker in een shift besmet raakt met SARS-CoV-2 en quarantaine voor de contactpersonen wordt opgelegd. Op deze manier kunnen we een soepel verloop garanderen en onze leverbaarheid handhaven.