Van pionier tot internationaal marktleider
Onze mijlpalen sinds 1953
Al meer dan 65 jaar is Praxisdienst datgene waar de naam vanaf het begin voor staat: een dienstverlener voor artsenpraktijken. Begonnen als een van de eerste postorderverzenders van medische artikelen heeft Praxisdienst zich ontwikkeld tot een internationaal succesvolle leverancier voor de humane, dentale en veterinaire geneeskunde. Tot onze klanten behoren naast huisartsen, ziekenhuizen, natuurgenezers, fysiotherapeuten en hulpdiensten ook sportclubs en productiebedrijven – niet alleen in de Duitssprekende landen, maar in heel Europa.
Wegbereider in de medische verzendhandel
Praxisdienst is opgericht in 1953 als een van de pioniers in de markt voor medische artikelen in Wuppertal en geldt als de eerste medische verzendhandel van medische artikelen die landelijk opereert. Een innovatie omdat, in tegenstelling tot leveranciers die stationaire handel bedrijven, Praxisdienst in geheel Duitsland levert. Artsen, zieken- en verpleeghuizen van Flensburg tot Garmisch-Partenkirchen konden nu medische hulpmiddelen variërend van spuiten tot volledige praktijkinrichtingen eenvoudig op één adres bestellen.
Nieuwe standplaats
In 1978 verhuist het hoofdkantoor naar Longuich in de omgeving van Trier. Een goede beslissing, omdat de geografische nabijheid van Frankrijk, België, Nederland en Luxemburg de weg effent voor de expansie naar Midden-Europa. Bovendien zal in de volgende jaren het assortiment geleidelijk worden uitgebreid en aangepast aan zowel de eisen van de tijd als de vooruitgang op medisch-technisch gebied.
Voortzetting van de klassieke catalogusformule
Praxisdienst is inmiddels als postorderverzender van medische artikelen op de traditionele markten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland niet meer weg te denken. De vier hoofdcatalogi per jaar bevatten een groot en altijd up-to-date assortiment artsen- en praktijkbenodigdheden. Het adviseren van onze klanten “met een persoonlijke noot” is een concept waar we tot op de dag van vandaag trouw aan zijn gebleven. Het bekwame en vriendelijke advies van onze getrainde consultants is een belangrijk element van ons succes.
Pionier als medische webshop
Reeds in 1953 gestart met het toenmalige, innovatieve concept als een landelijk postorderbedrijf voor medische artikelen geeft Praxisdienst ook na bijna 55 jaar blijk van zijn vernieuwende instelling en gaat in 2007 met zijn webshop online - een van de eerste gespecialiseerde voor medische artikelen überhaupt. Vanaf nu heeft de klant de keuze tussen klassiek bestellen uit de catalogus of modern via internet.
De Praxisdienst online shop wordt internationaal
Het succes in de kernlanden Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland inspireert ons ook om online nieuwe markten aan te boren. Een begin wordt in 2008 gemaakt met de Nederlandse webshop, de eerste niet-Duitstalige. De start is veelbelovend en zo verschijnt wat later het aanbod in het Engels en Frans. De landenversies voor Polen, Spanje en Italië volgen niet lang daarna en worden geleidelijk uitgebouwd.
Begin van de veterinaire webshop
Wij reageren op de toenemende vraag vanuit de markt en creëren in 2009 de Praxisdienst veterinaire webshop. Het uitgebreide productassortiment op diergeneeskundig gebied omvat een breed scala, uiteenlopend van verbruiksmaterialen via diagnosehulpmiddelen tot instrumenten - dierenartsen kunnen vanaf nu alles voor hun praktijk gemakkelijk online bestellen.
Een nieuw logistiek centrum in Longuich
Het snel toenemende aantal bestellingen stelt ons voor nieuwe logistieke uitdagingen. Een modern magazijn met meer capaciteit is nodig. De opening vindt medio 2013 plaats. Het hele logistieke proces is nu efficiënter en sneller en er worden op het gebied van milieu en duurzaamheid nieuwe mijlpalen bereikt.
Uitbouw van de dental webshop
Als full-service aanbieder van praktijkbenodigdheden beschouwt Praxisdienst zichzelf ook als een betrouwbare partner voor tandartsen. Vanaf mei 2014 maken we dit dubbel en dwars waar: Praxisdienst opent zijn dental webshop. Professionals op tandheelkundig gebied versterken nu ons team en het assortiment wordt consequent uitgebreid om te voldoen aan de wensen van tandartsen en tandtechnische laboratoria.
Het nieuwe hoofdkantoor in Longuich
Groeiend succes betekent meer werkdruk en een overeenkomstig aantal werknemers - het bestaande hoofdkantoor groeit daarmee uit zijn jas. De planning voor een groter onderkomen begint. De nieuwe, moderne kantoren en magazijnen worden in het najaar van 2015 ingewijd.
Praxisdienst krijgt een nieuwe identiteit
Klassiek postorderbedrijf, webshops in binnen- en buitenland, artikelen voor humane, dentale en veterinaire geneeskunde: de uitbreiding van het werkterrein en de geografische expansie maken een consistente en frisse merkidentiteit noodzakelijk. In 2016 kiezen we een nieuw logo, waarvan de kleuren blauw en groen de merkidentiteit van Praxisdienst belichamen. Op deze manier garanderen wij de herkenbaarheid bij klanten en leveranciers.
Bekroning met de Shop Usability Award
Onze voortdurende inspanningen om de Praxisdienst webshop zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken met innovatieve functies zoals de bestelklok of EHBO-kofferconfigurator, krijgen in 2017 officiële erkenning: Praxisdienst ontvangt de Shop Usability Award in de categorie B2B. De bekroning geldt als belangrijkste e-commerce prijs in de Duitstalige landen en wordt voor het eerst uitgereikt aan een webwinkel in de medische sector. Voor ons is deze prijs zowel een erkenning als stimulans.
Uitbreiding van het logistiek centrum
De omzetgroei houdt aan, de ontwikkeling van onze internationale webshop is bijzonder verheugend en de verdere toename van het aantal bestellingen maakt een uitbreiding van het logistieke centrum noodzakelijk. Door de capaciteitsvergroting leggen wij de basis voor verdere groei, een hoge productbeschikbaarheid en blijvend hoge normen wat betreft een betrouwbare levering.
Introductie van het PLUS-programma
De tevredenheid van onze vaste klanten heeft altijd al onze aandacht gehad. Met Praxisdienst PLUS lanceren wij een programma dat de leden talrijke voordelen biedt: PLUS-klanten krijgen een directe korting van 5%, verzamelen punten voor hun trouwheid en profiteren van een voorkeursbehandeling bij de verwerking van hun bestellingen. Het programma is enthousiast ontvangen en groeit in een oogwenk uit tot een groot succes.
En daar is onze bestel-app!
Het doel van Praxisdienst is het bestelproces zo efficiënt en eenvoudig mogelijk te laten verlopen. Wij ontwikkelen zodoende, ondersteund door geselecteerde vaste klanten, een applicatie die de smartphone tot een persoonlijke barcodescanner maakt. Klanten scannen rechtstreeks hun voorraadartikelen, besparen tijd en voorkomen foutieve bestellingen. De unieke app is een echte noviteit in de branche en biedt een functionaliteit die eerder was voorbehouden aan ziekenhuizen en grote medische instellingen.
Zonnepanelen in bedrijf gesteld
Praxisdienst bereikt een volgende mijlpaal op het gebied van duurzaamheid en klimaatneutraal handelen. De zonnepanelen die op het dak van het nieuwe magazijn zijn gelegd wekken onder optimale omstandigheden nu al voldoende energie op om het verbruik van onze logistieke infrastructuur volledig te dekken. En wij denken al een stap verder: aan de technische vereisten voor de uitbreiding van het systeem is reeds voldaan.Praxisdienst blikt vol vertrouwen vooruit
Wij vullen ons online assortiment regelmatig aan met innovatieve en gebruiksvriendelijke artikelen. De uitbreiding van het hoofdkantoor is reeds voorzien en een verdere uitbouw van ons logistieke systeem in uitvoering. De route naar een succesvolle toekomst is hiermee uitgestippeld - en nieuwe mijlpalen zullen wij beslist bereiken.