Van pionier tot internationaal marktleider
Onze mijlpalen sinds 1953
Al meer dan 65 jaar is Praxisdienst datgene waar de naam vanaf het begin voor staat: een dienstverlener voor artsenpraktijken. Begonnen als een van de eerste postorderverzenders van medische artikelen heeft Praxisdienst zich ontwikkeld tot een internationaal succesvolle leverancier voor de humane, dentale en veterinaire geneeskunde. Tot onze klanten behoren naast huisartsen, ziekenhuizen, natuurgenezers, fysiotherapeuten en hulpdiensten ook sportclubs en productiebedrijven – niet alleen in de Duitssprekende landen, maar in heel Europa.
Wegbereider in de medische verzendhandel
Praxisdienst is opgericht in 1953 als een van de pioniers in de markt voor medische artikelen in Wuppertal en geldt als de eerste medische verzendhandel die landelijk opereerde. Een innovatie omdat, in tegenstelling tot leveranciers die lokaal stationaire handel bedrijven, Praxisdienst in geheel Duitsland levert. Artsen, zieken- en verpleeghuizen van Flensburg tot Garmisch-Partenkirchen konden nu medische hulpmiddelen variërend van spuiten tot volledige praktijkinrichtingen eenvoudig op één adres bestellen.
Nieuwe standplaats
In 1978 verhuist het hoofdkantoor naar Longuich in de omgeving van Trier. Een goede beslissing, omdat de geografische nabijheid van Frankrijk, België, Nederland en Luxemburg de weg effent voor de expansie naar Midden-Europa. Bovendien zal in de volgende jaren het assortiment gestadig worden uitgebreid en aangepast aan zowel de eisen van de tijd als aan de vooruitgang op medisch-technisch gebied.
Voortzetting van de klassieke catalogusformule
Praxisdienst is inmiddels als postorderverzender van medische artikelen op de traditionele markten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland niet meer weg te denken. In deze periode bevatten de vier hoofdcatalogi per jaar een groot en altijd up-to-date assortiment artsen- en praktijkbenodigdheden. Het adviseren van onze klanten “met een persoonlijke noot” is een concept waar we tot op de dag van vandaag trouw aan zijn gebleven. Het bekwame en vriendelijke advies van onze getrainde medische consultants vormt een belangrijk element van ons succes.
Pionier als medische webshop
Reeds in 1953 gestart met het toenmalige, innovatieve concept als landelijk postorderbedrijf voor medische artikelen, geeft Praxisdienst ook na bijna 55 jaar blijk van zijn vernieuwende instelling en gaat in 2007 met zijn webshop online – als een van de eerste gespecialiseerde webshops voor medische artikelen überhaupt. Vanaf nu heeft de klant de keuze tussen traditioneel bestellen uit de catalogus (beëindigd in 2019) of eigentijds via internet.
De Praxisdienst online shop wordt internationaal
Het succes in de kernlanden Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland inspireert ons ook om online nieuwe markten aan te boren. Een begin wordt in 2008 gemaakt met de Nederlandse webshop, de eerste niet-Duitstalige. De start is veelbelovend en zo verschijnt wat later het aanbod in het Engels en Frans. De landenversies voor Polen, Spanje en Italië volgen niet lang daarna en worden geleidelijk uitgebouwd.
Begin van de veterinaire webshop
Wij reageren op de toenemende vraag vanuit de markt en creëren in 2009 de Praxisdienst veterinaire webshop. Het uitgebreide productassortiment op diergeneeskundig gebied omvat een breed scala, uiteenlopend van verbruiksmaterialen via diagnosehulpmiddelen tot instrumenten - dierenartsen kunnen vanaf nu alles voor hun praktijk gemakkelijk online bestellen.
Een nieuw logistiek centrum in Longuich
Het snel toenemende aantal bestellingen stelt ons voor nieuwe logistieke uitdagingen. Een modern magazijn met meer capaciteit is nodig. De opening vindt medio 2013 plaats. Het gehele logistieke proces is nu efficiënter, sneller en er worden op het gebied van milieubescherming en duurzaamheid nieuwe mijlpalen bereikt.
Uitbouw van de dental webshop
Als full-service aanbieder van praktijkbenodigdheden beschouwt Praxisdienst zichzelf ook als een betrouwbare partner voor tandartsen. Vanaf mei 2014 maken we dit dubbel en dwars waar: Praxisdienst opent zijn dental webshop. Professionals op tandheelkundig gebied versterken nu ons team en het assortiment groeit voortdurend om te voldoen aan de wensen van tandartsen en tandtechnische laboratoria.
Het nieuwe hoofdkantoor in Longuich
Meer succes betekent meer werkdruk en een overeenkomstig aantal werknemers - het bestaande hoofdkantoor groeit daarmee uit zijn jas. De planning voor een groter onderkomen begint. De nieuwe, moderne kantoren en magazijnen worden in het najaar van 2015 ingewijd.
Praxisdienst krijgt een nieuwe identiteit
Klassiek postorderbedrijf, webshops in binnen- en buitenland, artikelen voor humane, dentale en veterinaire geneeskunde: de uitbreiding van het werkterrein en de geografische expansie maken een consistente en frisse merkidentiteit noodzakelijk. In 2016 kiezen we een nieuw logo, waarvan de kleuren blauw en groen de merkidentiteit van Praxisdienst belichamen. Op deze manier garanderen wij de herkenbaarheid bij klanten en leveranciers.
Bekroning met de Shop Usability Award
Onze voortdurende inspanningen om de Praxisdienst webshop zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken door innovatieve functies zoals de bestelklok of EHBO-kofferconfigurator krijgen in 2017 officiële erkenning: Praxisdienst ontvangt de Shop Usability Award in de categorie B2B. De bekroning geldt als belangrijkste e-commerce-prijs in de Duitstalige landen en wordt voor het eerst uitgereikt aan een webwinkel in de medische sector. Voor ons is deze prijs zowel een erkenning als aansporing. Tevens is het een jaar van de bedrijfseconomische ommezwaai: in 2017 heeft Praxisdienst het grootste deel van zijn omzet online behaald.
Uitbreiding van het logistiek centrum
De omzetgroei houdt aan, de ontwikkeling van onze internationale webshop is bijzonder verheugend en de verdere toename van het aantal bestellingen maakt een uitbreiding van het logistieke centrum noodzakelijk. Door de capaciteitsvergroting leggen wij de basis voor een verdere groei, een hoge productbeschikbaarheid en blijvend hoge normen wat betreft een betrouwbare levering.
Introductie van het PLUS-programma
De tevredenheid van onze vaste klanten heeft altijd al onze aandacht gehad. Met Praxisdienst PLUS lanceren wij een programma dat de leden talrijke voordelen biedt: PLUS-klanten krijgen een directe korting van 5%, verzamelen punten voor hun trouw en genieten een voorkeursbehandeling bij de verwerking van hun bestellingen. Het programma wordt enthousiast ontvangen en groeit in een oogwenk uit tot een groot succes.
En daar is onze bestel-app!
Het doel van Praxisdienst is het bestelproces zo efficiënt en eenvoudig mogelijk te laten verlopen. Wij ontwikkelen zodoende, ondersteund door geselecteerde vaste klanten, een applicatie die de smartphone tot een persoonlijke barcodescanner maakt. Klanten scannen rechtstreeks hun voorraadartikelen, besparen tijd en voorkomen foutieve bestellingen. De unieke bestel-app is een echte noviteit in de branche en biedt een functionaliteit die eerder was voorbehouden aan ziekenhuizen en grote medische instellingen.
Zonnepanelen in bedrijf gesteld
Praxisdienst bereikt een volgende mijlpaal op het gebied van duurzaamheid en klimaatneutraal handelen. De zonnepanelen die op het dak van het nieuwe magazijn zijn gelegd wekken onder optimale omstandigheden nu al voldoende energie op om het verbruik van onze logistieke infrastructuur volledig te dekken. En wij denken al een stap verder: aan de technische vereisten voor de uitbreiding van het systeem is reeds voldaan. Ook qua verkoop zijn wij duurzaam door het afschaffen van de traditionele papieren catalogi en de nu dus uitsluitend digitale bestelwijze.
Het volledig geautomatiseerde AutoStore magazijnsysteem
Om aan de voortdurend stijgende navraag te kunnen voldoen is in de zomer van 2020 onze AutoStore in gebruik genomen, waardoor wij maar liefst 15.000 extra opslagplekken hebben gecreëerd. Afgezien van de grotere capaciteit zal dit volledig geautomatiseerde robotsysteem de tweeploegendiensten aanzienlijk efficiënter maken. Bovendien zijn dankzij de volledige automatisering fouten en "misgrepen" bijna onmogelijk. Een uitbreiding van dit toekomstgerichte systeem staat al gepland.
Voortzetting van onze milieuvriendelijke strategie
Ons doel om de groei van ons bedrijf zoveel mogelijk milieuvriendelijk vorm te geven zetten wij consequent voort. Het aantal zonnepanelen wordt aanzienlijk uitgebreid en maakt nu een onafhankelijke energievoorziening van het gehele logistieke centrum mogelijk. Op het dak van ons kantoorpand zal een ultramoderne windturbine worden geïnstalleerd, die in de toekomst de stroomopwekking op deze locatie zal verzorgen. Bovendien zijn we bij ons wagenpark begonnen met het overstappen op elektrische voertuigen. Met de ingebruikname van een laadstation scheppen wij hiervoor al de vereiste voorzieningen.
Voor het eerst 100 medewerkers op twee locaties
Door de lancering van onze webshop voor medische professionals in 2007 behoorden wij tot de voorlopers van de branche. Dit is een gouden greep geweest die ons voortdurende groei heeft gebracht. Inmiddels werken op onze twee locaties al meer dan 100 mensen; een feit waar we trots op zijn. Om de inslagen weg consequent te kunnen volgen zijn we voortdurend op zoek naar betrokken medewerkers voor het invullen van onze vacatures.
100 % ledverlichting in onze magazijnen
De tl-buizen hebben eindelijk uitgediend. Terwijl de laatste uitbreiding van ons logistieke centrum al vanaf het begin over een zeer efficiënte ledverlichting beschikte, is de omschakeling nu in alle delen voltooid. Door het gebruik van ledtechnologie wordt een energiebesparing van ongeveer 40% bereikt. De nieuwe ledverlichting met geoptimaliseerde kleurweergave creëert ook betere werkomstandigheden voor ons personeel.
Bekroond met de „Deutscher B2B-Award 2020/21“
Praxisdienst behaalde de eerste plaats in de categorie klanttevredenheid op de grootste B2B-ranglijst van Duitsland in de sector "praktijkbenodigdheden” (webshops). De Deutscher B2B Award wordt uitgereikt door de DtGV, de Duitse vereniging voor consumentenstudies. Voor de onafhankelijke rangschikking werden 1370 bedrijven uit 100 verschillende branches geëvalueerd op basis van een landelijk online-klantonderzoek.
De nieuwe pakketautomaat van Praxisdienst
Vanaf nu hebben onze klanten ook de mogelijkheid om hun bestelling af te halen door de nieuwe pakketautomaat op het terrein van ons logistiek centrum in D-54340 Longuich. Dit bespaart niet alleen verzendkosten, maar de goederen kunnen ook de klok rond worden opgehaald. Zodra de bestelling is verwerkt en gedeponeerd ontvangen onze klanten per e-mail de afhaalcode.
Praxisdienst NOW - Onze bezorgdienst voor Luxemburg
Via Praxisdienst NOW, de gloednieuwe koeriersdienst, kunnen onze klanten vanaf nu dringend benodigde artikelen binnen slechts 3 uur op het door hen gewenste adres in Luxemburg af laten leveren! De verzending geschiedt direct na het bestellen, met als voorbehoud dat de bestelling op werkdagen uiterlijk om 16.00 uur bij ons binnen is en wij het artikel op voorraad hebben.
Innovatieve medische technologie testen in het PD Store Testcenter
De deuren van het Praxisdienst Store testcentrum in Longuich bij Trier staan sinds eind 2021 open voor onze klanten. Op zo'n 300 m² bieden wij een ruime selectie van de modernste en meest innovatieve medische technologie van diverse fabrikanten voor uitgebreide beproevingen en zijn beschikbaar om al uw vragen over de apparaten te beantwoorden. Afspraken voor een presentatie van de apparaten zijn ook in het weekend geen probleem en kunnen zowel per e-mail als telefonisch worden gemaakt.
Bekroond met de ‘’Deutscher Gesundheits-Award 2022’’
Praxisdienst behoort tot de beste dienstverleners in de gezondheidssector. Dit wordt bevestigd door de onderscheiding met de ‘’Deutscher Gesundheits-Award 2022’’ in de categorie ‘’Medische Technologie-Online Winkel’’. Voorafgaand aan de prijsuitreiking op 1 September 2022 zijn meer dan 33.000 klantbeoordelingen verzameld en geëvalueerd over meer dan 300 bedrijven.
Nog makkelijker en sneller bestellen-easyOrder-App
Om het bestelproces voor onze klanten nog sneller en eenvoudiger te maken, kunnen zowel Apple- als Android- gebruikers de nieuwe easyOrder-bestel-app gebruiken.
Met deze app wordt de klant niet alleen een platform aangeboden dat is afgestemd op hun specialisatie, maar het ontvangt ook praktische product- en hoeveelheidsaanbevelingen, een krachtigere zoekfunctie, digitale besteltemplates en afgestemde bestelalarms. Alle producten kunnen met slechts één veeg aan het winkelmandje worden toegevoegd.
Gratis Sprechstundenbedarf Service
Het bestellen en factureren van medische benodigdheden is een impopulaire taak in dokterpraktijken en ziekenhuizen in Duitsland. Het is niet altijd duidelijk of de producten kunnen worden gefactureerd onder de Sprechstundenbedarf, en in geval van twijfel worden ze betaald uit de eigen rekening van de praktijk.
Zodat onze klanten zich niet meer met dit tijdrovende werk hoeven bezig te houden, controleren wij de bestellingen voor Sprechstundenbedarf artikelen, maken het recept klaar en rekenen af met de betreffende zorgverzekeraar. Onze Sprechstundenbedarf Service is uiteraard gratis voor onze klanten. Bovendien kunnen geregistreerde klanten dankzij de nieuwe Sprechstundenbedarf-functies in onze Online Shop onmiddelijk zien welke artikelen als Sprechstundenbedarf kunnen worden gefactureerd. Dit vergemakkelijkt de aankoopbeslissing.
Houd er rekening mee dat deze dienst alleen beschikbaar is voor klanten in Duitsland.
Modernisering & Uitbreiding van de Logistiek
Dankzij de nieuwe en uitgebreide verwerkingstechnologie en innovatieve robottechnologie hebben wij onze verzendcapaciteit aanzienlijk verhoogd en kunnen wij nu 500 pakketten per uur verzenden. Bovendien gebruiken wij nu een volledig papierloos logistiek systeem.
Dit betekent dat onze producten worden geregistreerd en beheerd met barcodes vanaf het moment dat ze worden gescheiden in verpakkingen of op pallets. Dit vermindert effectief fouten en stelt ons in staat partijen en houdbaarheid beter de documenteren om snel te kunnen reageren op eventuele terugroepacties van fabrikanten.
Best Innovatieve 2023 Award
Praxisdienst heeft dit jaar de prijs voor de beste innovator van Duitsland gewonnen. De prijs eert innovatieve bedrijven die uitblinken in speciale kenmerken en innovatiekracht, zoals onze speciale consultancydiensten voor Duitsland, de EasyOrder App en onze volledig geautomatiseerde logistieke diensten. De prijs wordt toegekend via een onafhankelijk en wetenschappelijk selectieproces. We zijn trots om onder de top 100 in onze eigen schaalcategorie te staan en zien deze prijs als motivatie om onze service aan klanten in de toekomst verder te ontwikkeln en te optimaliseren.
Praxisdienst blikt vol vertrouwen vooruit
Wij vullen ons online assortiment regelmatig aan met innovatieve en gebruiksvriendelijke artikelen. De uitbreiding van het hoofdkantoor is reeds voorzien en een verdere uitbouw van ons logistieke systeem in uitvoering. De route naar een succesvolle toekomst is hiermee uitgestippeld - en nieuwe mijlpalen zullen wij beslist bereiken.